ZSTiO - Gorzów Wielkopolski

Switch to desktop Register Login

Artykuły

Kadeci na wycieczce w Warszawie

W czwartkowy poranek obejrzeliśmy zbiory militariów w Muzeum Wojska Polskiego. Następnie przeszliśmy ulicami Warszawy pod Pałac Kultury i Nauki a później po krótkiej wizycie przy grobie Nieznanego Żołnierza udaliśmy się na Stary Rynek, gdzie uczniowie mieli czas wolny. Przy Zamku Królewskim i Kolumnie Zygmunta zrobiliśmy pamiątkowe grupowe zdjęcia.

W piątek byliśmy w Akademii Sztuki Wojennej. Pani dr Joanna Zagdańska, kierownik Wydziału Spraw Studenckich, Doktoranckich i Promocji AszWoj oraz Szef Wydziału Wychowawczego ppłk Maciej BOGDAN zapoznali nas z ofertą edukacyjną i zasadami rekrutacji do Akademii Sztuki Wojennej. Pokazano nam zaplecze sportowe oraz uczelnianą bibliotekę.

Od godziny 13:00 odbyliśmy zaplanowaną wizytę w Parlamencie RP. Wraz z Panią dr Dorotą Matuszak, Dyrektorem Biura Senatora RP Roberta Dowhana i przewodnikiem mogliśmy zobaczyć Salę Posiedzeń Sejmu i Salę Kolumnową. W hallu głównym oglądaliśmy makietę kompleksu budynków sejmowych, tablicę upamiętniającą posłów II Rzeczypospolitej, którzy zginęli w czasie II wojny światowej, tablicę upamiętniającą parlamentarzystów, którzy zginęli w katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem. Podczas godzinnej wizyty przewodnik przybliżył nam historię polskiego parlamentu, wyjaśnił jak funkcjonuje parlament, omówił proces legislacyjny oraz zapoznał z pracą, obowiązkami i prawami parlamentarzystów. W stołówce sejmowej zjedliśmy obiad.

Późnym popołudniem kadeci odwiedzili Centrum Weterana Działań Poza Granicami Państwa. W Centrum  kadeci wysłuchali wykładu o polskich misjach wojskowych poza granicami państwa oraz historii budynku, w którym Centrum ma swoją siedzibę. Zwiedzili salę tradycji. Na koniec złożyli kwiaty i znicze pod Pomnikiem Żołnierzy Poległych w Misjach i Operacjach Wojskowych poza Granicami Państwa.

Ostatni dzień wizyty w Warszawie, kadeci rozpoczęli od zwiedzania Cmentarza Powązkowskiego. Odwiedziliśmy miejsca upamiętniające polskich żołnierzy poległych na frontach w różnych miejscach kraju i świata. Przystanęliśmy przy pomniku Gloria Victis, upamiętniającym poległych w Powstaniu Warszawskim. Na koniec zatrzymaliśmy się przy Kwaterze Pamięci Ofiar Katastrofy Smoleńskiej z pomnikiem i 28 nagrobkami ofiar katastrofy. Spacer po Cmentarzu Powązkowskim, był cenną lekcją historii i chwilą, która powinna zapaść w pamięci każdego z nas.

Ostatnim punktem wycieczki był „Dzień otwarty” Wojskowej Akademii Technicznej. Kadeci mogli zapoznać się z ofertą edukacyjną i zasadami rekrutacji na studia cywilne i wojskowe. Dużym zainteresowaniem cieszył się wystawiony na placu apelowym nowoczesny sprzęt wojskowy. Przed wyjazdem zjedliśmy wojskową grochówkę.

Opiekunami katedów byli: Beata Zatowka, ks Michał Bala i Piotr Zatowka.