Sprawozdanie z obozu naukowego "Chemia i środowisko"
SPRAWOZDANIE Z ZREALIZACJI WYPOCZYNKU LETNIEGO
W FORMIE OBOZU NAUKOWEGO „CHEMIA I ŚRODOWISKO”
W RAMACH PROJEKTU NR WND-POKL.09.02.00-08-043/13
POD NAZWĄ
„NOWOCZESNE ZAJECIA DODATKOWE I PRAKTYKA ZAWODOWA DROGĄ DO SUKCESU NA RYNKY PRACY”
W SŁOWIŃSKIM PARKU NARODOWYM
W TERMINIE 30.06.2014 – 04.07.2014r.
Obóz naukowy w Słowińskim Parku Narodowym dla 30 uczniów Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Gorzowie Wlkp. ul. Czereśniowa 4e został zorganizowany w dniach 30.06.-.04..07.2014r.
Realizatorem obozu było Biuro Podróży Juventur - Gorzów Wlkp., które zabezpieczyło świadczenia związane z realizacją programu obozu, zgłoszonego oraz zatwierdzonego przez Lubuskie Kuratorium Oświaty pod nr LUB/282/20140627 oraz LUB/281/20140627
Zajęcia pedagogiczne odbywały się w oparciu o zezwolenie nr 93/2014 z dnia 20.05.2014 wydane przez Słowiński Park Narodowy, ul. Bohaterów Warszawy 1A, 78-214 Smołdzino w następujących miejscach dydaktycznych:
- OO Smołdzino
- OO Rąbka
- OO Rowy
- OO Smołdziński Las
- OO Żarnowska
Realizacja programu:
Dzień 1, 30.06.2014, poniedziałek:
Wyjazd grupy z Gorzowa Wlkp. o godz. 06.00. Przejazd do Słowińskiego Parku Narodowego z regulaminowymi przerwami w podróży. Po przyjeździe realizacja zajęć, zakwaterowanie w ośrodku, obiad, zebranie organizacyjne, zapoznanie Uczestników obozu z regulaminem pobytu ze szczególnym zaznaczeniem przestrzegania przepisów ppoż. oraz bezpieczeństwa, odpoczynek, zajęcia integracyjne, kolacja, zajęcia w grupach i nocleg.
Dzień 2, 01.07.2014, wtorek:
Śniadanie o godz. 07:30, wyjazd z Ośrodka, od godz. 09:00 zajęcia przewidziane w programie obozu. Po zakończeniu zajęć powrót do ośrodka, o godz. 16:30 obiad. Odpoczynek, popołudniowe zajęcia prowadzone przez wychowawców. O godz. 19:00 kolacja, dalszy ciąg zajęć prowadzonych przez wychowawców i nocleg.
Dzień 3, 02.07.2014
Śniadanie o godz. 07:00, w godz. 09:00 – 14:00 zajęcia przewidziane w programie obozu. Po zakończeniu zajęć powrót do ośrodka, o godz. 15:30 obiad. Odpoczynek, popołudniowe zajęcia prowadzone przez wychowawców, kolacja, zajęcia prowadzone przez wychowawców i nocleg.
Dzień 4, 03.07.2014
Śniadanie o godz. 07:30, zajęcia przewidziane w programie obozu, wypoczynek na nadmorskiej plaży. Po zakończeniu zajęć powrót do ośrodka, obiad o godz. 16:00. Odpoczynek, popołudniowe zajęcia prowadzone przez wychowawców, kolacja w formie ogniska integracyjnego i nocleg.
Dzień 5, 04.07.2014
Śniadanie 07:00, zajęcia przewidziane w programie obozu. Po zakończeniu zajęć powrót do ośrodka, obiad, wykwaterowanie z ośrodka, pobranie prowiantu na drogę powrotną i wyjazd do Gorzowa Wlkp. Przyjazd do Gorzowa Wlkp. o godz. 21:00 i zakończenie obozu. Zaznaczyć należy, iż żaden Uczestnik obozu nie korzystał z pomocy ambulatoryjnej.
Program obozu objęty umowa o której wyżej, został wykonany w całości oraz został uzupełniony o dodatkowe zajęcia poznawczo-dydaktyczne, sportowe i rekreacyjne.
WNIOSKI Z ANALIZY PRAC ZALICZENIOWYCH
OBÓZ NAUKOWY „CHEMIA I ŚRODOWISKO”
SŁOWIŃSKI PARK NARODOWY - 30.06.2014-04.07.2014
Uczniowie zdobyli wiedzę i umiejętności jak niżej:
1. Znają zasady poboru próbek wody, gleby i powietrza do analizy.
2. Potrafią określić, iż w Słowińskim Parku Narodowym gleba, woda i powietrze spełniają normy niezbędne do ich wykorzystania przez organizmy żywe.
3. Są w stanie określić, że powstawanie produktów reakcji fotochemicznych, a zwłaszcza procesów utleniania zależy od takich czynników jak: natężenie promieniowania, czas trwania promieniowania, stan stabilności atmosfery oraz obecność i stężenie substancji reagujących.
4. Badając glebę, wodę i powietrze wykorzystali niezbędny sprzęt laboratoryjny i odczynniki zakupione do tego celu.
5. Oglądając faunę i florę uświadomili sobie jak ważna jest czystość gleby, wody i powietrza.
Podczas badania wody uczniowie wykonali następujące zadania;
-
Czystość przyrządów gwarancją otrzymywania wiarygodnych wyników przeprowadzanych testów.
-
Badali mętność, smak, zapach wody oraz określano rodzaj roztworów i osadów.
-
Wykrywali: fosforany (V), azotany (V), kation amonu, azotanów (III). Oznaczano wartość i twardość.
Podczas badania gleby uczniowie wykonali następujące zadania;
- Oznaczali pH .
- Wykrywali azotany (V) i fosforany (V).
Podczas badania powietrza uczniowie wykonali następujące zadania
- Badali obecności pyłów w powietrzu.
- Określali odczynu pH pyłów w powietrzu.
- Badali zachowania się dwutlenku siarki wobec wody i kredy.
oraz
- Podczas zajęć przeprowadzonych w ramach obozu naukowego młodzież mogła uczestniczyć w zajęciach, w których wykorzystywała wiedzę teoretyczną w zajęciach praktycznych.
- W czasie zajęć uczniowie przeprowadzali obserwacje flory i fauny, klasyfikowali spotkane organizmy do poszczególnych grup. Rozpoznawali organizmy korzystając z przewodników, kluczy i atlasów.
- W wyniku przeprowadzonych zajęć uczniowie wykonali proste klucze do rozpoznawania roślin, bezkręgowców i ptaków.