ZSTiO - Gorzów Wielkopolski

A+ A A-

RumuniaW dniach 18.04.2015r. - 23.04.2015r. w ramach projektu Comenius odbył się wyjazd do Rumunii

Wyruszyliśmy w składzie 4 nauczycieli: pani Monika Łydka, pani Agnieszka Iwińska, pani Wiesława Pietrzak, pani Beata Haryszyn, oraz 6 uczniów: Kasia Bonecka, Wanessa Domagała, Ewelina Raczkowska, Jakub Krzowski, Przemysław Pawlak i Michał Zieliński.

Czytaj więcej: Comenius - wizyta w Rumunii

CyprW dniach 25.02-04.03.2015r. pod opieką Pani Agnieszki Iwińskiej, Pani dyrektor Izabeli Myślińskiej i Pana Piotra Zatowki wzięliśmy udział w spotkaniu na Cyprze w miejscowości Limassol. Po przyjeździe każdy z nas został przydzielony do rodzin, które przyjęły nas z ogromną gościnnością i potraktowały jak członków rodziny. Nasi gospodarze pomogli nam zaaklimatyzować się na wyspie oraz pomogli nam poznać miejscową kuchnię i kulturę. Zaskakujący dla nas był ubiór mieszkańców: przy temperaturze 20 stopni nosili oni zimowe kurtki i ciągle nam powtarzali jaka ta zima jest mroźna. W ciągu dnia mieliśmy czas by poznać kuchnię i kulturę tego miejsca, ale znalazł się czas również na małe przyjemności takie jak bycie częścią życia nocnego Limassol. Mieliśmy okazję pozwiedzać nie tylko miejscowość, w której mieszkaliśmy lecz również Pafos czy stolicę Cypru – Nikozję.

W ciągu tygodniowego pobytu znalazł się czas nie tylko na nawiązanie nowych znajomości czy odświeżenie wcześniejszych ale również na pogłębienie naszej wiedzy na temat alternatywnych źródeł energii. Mieliśmy okazję odwiedzić fabrykę kolektorów słonecznych, ogniw fotowoltaicznych oraz zobaczyć silosy do obróbki biomasy i produkcji energii elektrycznej z biomasy. Dzięki takiemu programowi mogliśmy jeszcze lepiej zrozumieć jak pozyskiwana jest „zielona” energia.

Najbardziej stresującym dniem dla każdego uczestnika projektu była sobota 28 lutego czyli dzień prezentacji wyjaśniającej działanie naszego modelu. Zanim mieliśmy szansę wygłosić nasze referaty, w hotelowej sali konferencyjnej, mogliśmy zapoznać się z modelami, które stworzyli uczniowie wraz z nauczycielami z pozostałych państw biorących udział w projekcie. Tego dnia odbywały się również targi naukowe więc podziwialiśmy różnego rodzaju doświadczenia jak i inne projekty związane z energią odnawialną i nie tylko.

Nasze urządzenie wykorzystywało energię wiatrową i składało się z turbiny wiatrowej savoniusa z pionową osią obrotu napędzającej dynamo rowerowe oraz ładowarki rowerowej przetwarzającej parametry wytworzonej energii elektrycznej na takie, dzięki którym możliwe jest ładowanie baterii urządzeń przenośnych takich jak tablety czy smartfony. Mimo swej prostej konstrukcji nasze rozwiązanie działało bez problemów. W czasie wystawy i prezentacji spotkało się ze sporym zainteresowaniem zwiedzających, którzy chwalili przyjęte przez nas rozwiązania.

Nasz pobyt na Cyprze został ukoronowany niesamowitą imprezą pożegnalną zorganizowaną uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli. Niestety impreza zakończyła się dla nas szybko, gdyż musieliśmy udać się na lotnisko w Larnace, skąd w nocy odlecieliśmy "Dreamlinerem" do kraju.

Mieliśmy niesamowitą okazję poznać wspaniałych, nowych ludzi i zobaczyć tak niepowtarzalne miejsce, w którym krzyżują się różne kultury, ale także poszerzyć naszą wiedzę na temat możliwości ochrony środowiska.

Galeria

Przygotowała: Katarzyna Bonecka

ComeniusW dniach od 28.09.2014r do 04.10.2014r odbył się wyjazd na spotkanie partnerskie w ramach projektu Comenius. W wyjeździe brało udział dwóch nauczycieli z naszej szkoły : pani Agnieszka Iwińska i pan Piotr Zatowka oraz uczniowie: Sebastian Pazgier, Kamil Kucharski, Jakub Krzowski, Bartłomiej Krzowski i Przemysław Zieja.

Niedziela: Początkowo udaliśmy się do Niemiec do miasta Dusseldorf, gdzie pierwszego dnia zapoznaliśmy się z kolegami z innych państw biorących udział także w tym samym projekcie: Rumunia, Belgia, Niemcy, Hiszpania, Portugalia, Cypr. Razem z nimi odbyliśmy ciekawą przejażdżkę zabytkowym tramwajem, w czasie której zwiedziliśmy te przepiękne miasto. Następnie powróciliśmy do Hostelu, w którym mieszkaliśmy. Tak zakończył się nasz pierwszy męczący, choć bardzo ciekawy dzień.

Poniedziałek: Następny dzień był bardziej pracowity... Zwiedziliśmy piękny, nadreński bulwar; oglądaliśmy panoramę miasta z tarasu widokowego na wieży telewizyjnej. Następnie przeszliśmy do szkoły, którą dokładnie zwiedziliśmy i tam właśnie przedstawiliśmy swój projekt modelu urządzenia zasilanego energią odnawialną oraz wysłuchaliśmy pomysłów naszych rówieśników. W trakcie dyskusji otrzymaliśmy wiele wskazówek dotyczących realizacji naszego projektu. Po ciężkiej pracy przyszedł czas wolny wykorzystany przez nas do lepszego zapoznania się z naszymi kolegami z pozostałych krajów.

Wtorek: Kolejnego dnia rano wyruszyliśmy w dalszą drogę w kierunku belgijskiego miasta Kortrijk. Po drodze zwiedziliśmy Centrum Energii Odnawialnej. Wieczorem dotarliśmy do Belgii, przepięknego kraju słynącego z najlepszych na świecie czekoladek i smacznych frytek. Na miejscu przywitaliśmy się z naszymi "hostami", z którymi mieliśmy mieszkać do końca naszego pobytu w Belgii.

Środa: Kolejny pracowity dzień rozpoczęty wizytą w Provincial Technisch Instituut - belgijskiej szkole z Kortrijk uczestniczącej w projekcie. Uczestniczyliśmy tam w różnych ciekawych zajęciach technicznych. Zrobiliśmy wiatraki z puszek po napojach, malowaliśmy na zajęciach plastycznych oraz robiliśmy kompozycje kwiatową. Odwiedziliśmy także ogrodnika, który zajmował się wytwarzaniem naturalnych nawozów oraz pielęgnowaniem nimi roślin. Szkoła zrobiła na nas wszystkich ogromne wrażenie.

Comenius 1Czwartek: Pierwszym punktem dnia był wyjazd do Brukseli, gdzie zwiedziliśmy Parlament Europejski. Zwiedziliśmy także ośrodek rozwojowy zajmujący się projektami dotyczącymi energii odnawialnej. Mieliśmy tam okazję obejrzenia wielu konfiguracji wiatraków, co dostarczyło nam mnóstwo cennych informacji o naszym modelu. Po zwiedzaniu pojechaliśmy do Ostendy nad morzem Północnym, gdzie mieliśmy czas wolny. Po spędzeniu kilku chwil nad morzem ruszyliśmy w drogę powrotną do Kortrijk.

Piątek: Ostatni roboczy dzień wizyty rozpoczęliśmy od wizyty w firmie przetwarzającej odpady na energię. Spalarnia śmieci, w której w sposób ekologiczny zamieniano odpady na energię elektryczną zachwyciła nas zastosowanymi w niej rozwiązaniami technicznymi. Następnym celem podróży było miasto Brugge z przepiękną starówką wypełnioną niezliczoną liczbą zabytkowych kościołów, kamieniczek, pałacyków i innych budowli. W trakcie zwiedzania mogliśmy kupić pamiątki oraz spróbować najlepszej czekolady na świecie. Po powrocie do Kortrijk uczestniczyliśmy w pożegnalnej imprezie zorganizowanej w szkole. Zaśpiewaliśmy tam naszą przygotowaną wcześniej piosenkę oraz obejrzeliśmy występy naszych kolegów. Wszyscy się pożegnali i udaliśmy się do domów na zasłużony odpoczynek.

Sobota: Wczesnym rankiem około godziny 6:30 wyruszyliśmy z Kortrijk się w stronę Polski. Po drodze dały nam się we znaki korki na niemieckich autostradach. Dojechaliśmy do Gorzowa około godziny 17:30.

Wyjazd ten jest oceniany przez nas jako bardzo pozytywny. Wiele się dowiedzieliśmy o sytuacji w krajach, w których przebywaliśmy. Nauczyliśmy się wiele o energii odnawialnej. Poznaliśmy nowych kolegów. Nasz język niemiecki oraz angielski uległ znacznej poprawie. Nigdy nie zapomnimy tego wyjazdu i chcielibyśmy w przyszłości powtórzyć taki wyjazd. "Comenius" łączy ludzi..."

Galeria fotograficzna

Sebastian i Kamil

Tytuł projektu: Słońce, Woda, Wiatr – Energia Odnawialna i jej Zrównoważony Rozwój

ang. Solar, Hydro, Aeolic: Renewable Energy & Sustainability

Partnerzy: Cypr, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Niemcy, Rumunia, Polska

Założenia i cele: - promowanie korzyści z energii odnawialnej wśród uczniów

- ukazanie wagi zrównoważonego rozwoju energii

- polepszanie kompetencji naukowych uczniów

- rozwijanie sieci szkół europejskich

- ustanowienie powiązań pomiędzy szkołą i pracą

- współpraca i utrzymywanie kontaktów z krajami partnerskimi

Główne zadania: - badania „Co wiemy o energii odnawialnej w Polsce i naszym regionie”?

- film lub album zdjęć ukazujący niepotrzebne zużycie energii w życiu codziennym

- wybór najlepszego źródła energii dla szkoły i przygotowanie pomysłów na model zasilany energią odnawialną

- budowa wybranego modelu

- organizacja Dnia Projektu

- broszura dotycząca korzystania z energii odnawialnej w „przyjazny” sposób

Spotkania partnerskie: Polska – listopad 2013r

Portugalia – styczeń 2014r

Hiszpania – kwiecień – 2014r

Belgia, Niemcy – październik 2014r

Cypr – marzec 2015r

Rumunia – czerwiec 2015r

• W dniach 02.04-06.04.2014r. w ramach programu COMENIUS pod opieką Pani Moniki Łydki oraz Pani Agnieszki Iwińskiej, wzięłyśmy udział w wizycie roboczej w hiszpańskiej miejscowości AZUQUECA de Henares. Projekt dotyczy uzyskiwania energii odnawialnej z naturalnych źródeł na terenie Hiszpanii, Portugalii, Rumunii, Polski Belgii, Cypru i Niemiec. Po przyjeździe zostałyśmy przydzielone do rodzin, które okazały się bardzo ciepłe i gościnne, traktowały nas jak domowników. Dzięki Gospodarzom poznałyśmy Ich narodową kuchnię, kulturę oraz niezwykłe miejsca. W domach zaskoczyły nas małe i zasłonięte okna oraz niska temperatura, obiady dwudaniowe składające się z owoców morza lub szynki oraz desery. Po obiedzie oczywiście "siesta". Azuqueca to spokojne miasteczko jednak wieczorami rozkwitały spotkania towarzyskie, a także kolacje poza domem. Hiszpanie to bardzo otwarty, towarzyski i energiczny naród, więc ciekawie spędzaliśmy czas.

• Jednak głównym celem naszej wycieczki było dzielenie się i zdobywanie nowych wiadomości na temat odnawialnych źródeł energii. W ciągu czterech dni omówiliśmy plakaty zawierające informacje, która z energii jest najlepsza dla danego państwa, stworzyliśmy zarys modeli wykorzystujących daną energie. Odwiedziliśmy farmy wiatraków, a także paneli fotowoltaicznych. Wysłuchaliśmy wykładu na temat energii słonecznej na terenie Hiszpanii. Jesteśmy bardzo zadowolone z wyjazdu. Nabyłyśmy nowe umiejętności oraz nawiązałyśmy nowe znajomości. Ten wyjazd z pewnością wyjdzie nam na dobre.

Gosia Suchocka i Magda Mikulska

bezpieczna modo - logo mNawigacja baner