Metody efektywnego uczenia się
„Uczenie się jest to przyswajanie pewnych treści, pewnej ilości informacji, które do nas docierają i przechowywanie ich w pamięci.”
Szybkość procesu uczenia się uzależniona jest od określonych czynników, które powodują, że zapamiętujemy albo dobrze i szybko, albo niewiele treści pozostaje w naszej pamięci.
Podstawowe czynniki, które wpływają na szybkie uczenie się:
- prawidłowy dobór informacji,
- dobre rozumienie odbieranych treści,
- dobra koncentracja uwagi,
- konieczność powtarzania w celu utrwalenia materiału,
- systematyczna praca,
- motywacja do tego, żeby zapamiętać.
Ponadto w trakcie uczenia się ważne jest:
- rozłożenie materiału w czasie, zwłaszcza dużych partii,
- dzielenie materiału na części,
- uczenie się na przemian różnego typu materiału,
- uczenie się aktywne, przez kojarzenie różnych treści ze sobą,
- powtarzanie materiału po przeczytaniu, a nie tylko czytanie aż do przyswojenia ,
- ilość powtórzeń zależy od długości materiału,
- uczenie się w odpowiednich porach ( rano po odpoczynku, przed snem, jednak nie za późno ),
- przerwy w uczeniu się na odpoczynek,
- wspomaganie uczenia się przez dodatkowe bodźce,
- wybór odpowiedniego modelu uczenia się.
Każdy uczeń powinien określić odpowiedni dla siebie sposób uczenia się, by efektywnie przyswajać wiedzę.
Wyróżniamy 4 sposoby uczenia się:
- wzrokowcy – odbierają treści przede wszystkim wizualnie, przez obraz,
- słuchowcy - odbierają treści przede wszystkim przez kanał słuchowy,
- dotykowcy – odbierają treści przede wszystkim przez czucie fizyczne i emocjonalne,
- kinestetycy – odbierają treści przede wszystkim przez wykonywanie czegoś oraz ruchy jakie wykonuje ciało.
Czasami wskazane jest, żeby uczeń przyswajał wiedzę różnymi kanałami, tzn. powinien korzystać z map, modeli, ilustracji, schematów, używania koloru dla zaznaczenie ważnych informacji itp.
Każdy rodzic może wspomóc swoje dziecko w uczeniu się przez wytłumaczenie trudniejszych treści, odpytywanie z materiału, który uczeń powinien opanować.
Magdalena Przyborowska
psycholog