ZSTiO - Gorzów Wielkopolski

A+ A A-

Metody efektywnego uczenia się

 


„Uczenie się jest to przyswajanie pewnych treści, pewnej ilości informacji, które do nas docierają i przechowywanie ich w pamięci.” 


 

 Szybkość procesu uczenia się uzależniona jest od określonych czynników, które powodują, że zapamiętujemy albo dobrze i szybko, albo niewiele treści pozostaje w naszej pamięci.

 Podstawowe czynniki, które wpływają na szybkie uczenie się:

- prawidłowy dobór informacji,

- dobre rozumienie odbieranych treści,

- dobra koncentracja uwagi,

- konieczność powtarzania w celu utrwalenia materiału,

- systematyczna praca,

- motywacja do tego, żeby zapamiętać. 

 

Ponadto w trakcie uczenia się ważne jest:

 - rozłożenie materiału w czasie, zwłaszcza dużych partii,

- dzielenie materiału na części,

- uczenie się na przemian różnego typu materiału,

- uczenie się aktywne, przez kojarzenie różnych treści ze sobą,

- powtarzanie materiału po przeczytaniu, a nie tylko czytanie aż do przyswojenia ,

- ilość powtórzeń zależy od długości materiału,

- uczenie się w odpowiednich porach ( rano po odpoczynku, przed snem, jednak nie za późno ),

- przerwy w uczeniu się na odpoczynek,

- wspomaganie uczenia się przez dodatkowe bodźce,

- wybór odpowiedniego modelu uczenia się.

 

Każdy uczeń powinien określić odpowiedni dla siebie sposób uczenia się, by efektywnie przyswajać wiedzę.

 

Wyróżniamy 4 sposoby uczenia się:

 

  • wzrokowcy – odbierają treści przede wszystkim wizualnie, przez obraz,
  • słuchowcy - odbierają treści przede wszystkim przez kanał słuchowy,
  • dotykowcy – odbierają treści przede wszystkim przez czucie fizyczne i emocjonalne,
  • kinestetycy – odbierają treści przede wszystkim przez wykonywanie czegoś oraz ruchy jakie wykonuje ciało.

Czasami wskazane jest, żeby uczeń przyswajał wiedzę różnymi kanałami, tzn. powinien korzystać z map, modeli, ilustracji, schematów, używania koloru dla zaznaczenie ważnych informacji itp.

Każdy rodzic może wspomóc swoje dziecko w uczeniu się przez wytłumaczenie trudniejszych treści, odpytywanie z materiału, który uczeń powinien opanować.

 

Magdalena Przyborowska

psycholog

 

  bezpieczna modo - logo mNawigacja baner

BIP

© zstio-gorzow.pl | All rights reserved. Powered by AMD